Interviews

AmsterdamXXXL 2020.
De veelzijdige Monique Sluyter, schildert, acteert, zingt, presenteert en schrijft. In de jaren negentig debuteerde zij in het Italiaanse tv-programma ‘Tutti Frutti’ als assistente. Het resulteerde uiteindelijk in een eigen tv show ‘Showgirls’ dat zij volledig in het Italiaans presenteerde. In 1992 bood zender Veronica haar een eigen programma aan: Erotica.
Anno 2020 is Monique voornamelijk als zakenvrouw actief. Ze is de drijvende kracht achter haar castingbureau met grote namen zoals Hans Klok, Leco van Zadelhoff en Gerard Joling.
Monique, Ik heb begrepen dat je vorig jaar een ongeluk hebt gehad. Hoe gaat het nu met je?
Vorig jaar werd ik geschept door een fietser die mij frontaal aanreed. Ik heb door het ongeluk mijn armen een lange tijd niet kunnen gebruiken. Gelukkig heb ik een goed team voor mij werken die mij enorm heeft geholpen. Het gaat lichamelijk weer stukken beter!
Hoe ben je ooit als model ontdekt?
‘Ik ben door kunstfotograaf Erwin Olaf ontdekt. Hij heeft mij zover gekregen om voor zijn boek Chessmen te poseren. Kort daarna werd ik gescout in een Heereveense discotheek. Ik stond in het publiek naar een missverkiezing te kijken. Make-uploos, want ik ben privé niet iemand van make-up, kapsel en nagels. Die scout sprak mij aan en zei: wij gaan in hotel Krasnapolsky voor een Italiaans tv-programma talent casten. Kom je ook? Zo geschiedde. Ik heb uiteindelijk voor het programma Tutti Frutti meer dan duizend opnames gemaakt, in Milaan. Maar ook in Duitsland toerde ik veel.’
Hoe kijk je terug op die periode?
‘Nou, ik had het er laatst nog over met Ruud Gullit. Tijdens mijn Tutti Frutti periode, werd ik wel eens met een helikopter naar voetbalwedstrijden van AC Milan gevlogen. Die landde dan op de middenstip. Dat waren wel hele leuke dingen.’
Ik begreep dat jij als kind al voorvoelde dat je internationaal zou doorbreken…
‘Klopt. Op mijn achtste zei ik uit het niets tegen mijn moeder: “mama op een dag ga ik naar Italië, voor tv werken, en dan kom ik wereldwijd op tv.” En op mijn 18 werd ik inderdaad door een talentscout aangesproken en kwam ik wereldwijd op tv!’
Ben je niet ongelofelijk trots als je terug kijkt op je carrière?
‘ik ben net als een kind. Ik leef erg in het ‘nu’. Dus ik vind het allemaal prachtig als ik in Amsterdam door Duitse of Italiaanse toeristen wordt aangesproken of in Dubai of Engeland. Want Tutti Frutti werd uitgezonden in 35 landen en in sommige landen ben ik nog steeds op tv! Het is erg grappig, dan willen ze met me op de foto en dat houdt nooit op.’
Ooit werd je gecast, nu heb je zelf een groot castingbureau…
‘Ja, Ik cast nu ook voor GTST. Ik vind het grappig, dan vragen jongeren mij; oh, kan ik niet bij GTST? Ik vind het leuk om ‘mijn’ acteurs op diverse film- of tv sets te zien rondlopen. Casten is trouwens niet het enige dat ik doe hoor. Ik heb ook een bureau voor volle kledingmaten, zowel voor de man als vrouw.’
Je bent enorm zakelijk. Van wie heb je dat?
‘Ik ben niet zo zeer zakelijk, maar meer een hoog sensitief persoon die goed aanvoelt wat de klant zoekt. Ooit voor AfroJack had ik opnames waarvoor ik danseressen moest leveren. Het dansen moest perfect getimed zijn. Een andere klant wilde dat juist weer niet. Het meest belangrijk vind ik dat er plezier is op de set, en er geen rotte appels zijn.’
Wat vond je vroeger zelf als model de leukste modellenopdracht ooit?
‘Dat was in de jaren negentig, een shoot met de Amerikaanse Playboy fotograaf Arny Freitag, Hij heeft mij gefotografeerd voor de Amerikaanse Playboy. Entertainment Tonight op CBS had dat uitgezonden, en die zeiden: Monique Sluyter a star is born! Dat vond ik echt fantastisch!’
Heb je toen Hugh Hefner ook ontmoet?
‘Ja, die zei direct: you were so marvellous! Hij nodigde me daarop uit voor zijn feest in The Mansion.’
Geen me too ervaringen met Hugh Hefner?
‘Nee, Hugh Hefner was gewoon een keurige nette man’.
In die tijd had je ook een hit met ‘I want your body’, Dat werd zelfs goud.’
‘Het nummer had ik samen met John Ewbank geproduceerd. Het is zelfs gebruikt als soundtrack voor de film True Romance van Quentin Tarantino! Toen dit nummer in de Japanse hitlijsten kwam, stond ik zelfs boven Madonna met haar album Erotica!’
Ben je nooit gevraagd voor een Amerikaanse speelfilm?
‘Ik denk dat ik daar zelf nooit zo mee bezig was. Ik trad op voor tienduizenden mensen en werkte veel voor Tutti Frutti. Dan toerde ik weer door Italië of Duitsland en zelfs door Georgië. Op dat moment kwam ik ook in gesprek met iemand van Veronica. Die zei: wil je niet terug komen naar Nederland, dan bied ik je een programma aan. Dat was Erotica, eigenlijk de voorloper van Spuiten en Slikken. Dat was toen heel vernieuwend.’
Ik vind je echt een powervrouw, hoe je al je zaken runt. Heb jij je schaapjes al op het droge?
“Ik doe de dingen die ik leuk vind. Ik besprak het laatst met Gerard Joling. Die zei ook: eigenlijk hoeven we het niet meer te doen, al die feestjes aflopen, onszelf bewijzen, interviews geven. Hij doet net als ik, alleen de dingen die hij leuk vindt.’

Het lijkt mij dat je ook bewust voor een carrière hebt gekozen en niet voor moederschap.
‘Het moederschap werd je vroeger bijna opgedrongen, maar nu wordt het steeds normaler om niet voor het ouderschap te kiezen. Eigenlijk was ik daarmee mijn tijd ver vooruit. Overigens ben ik een lieve tante voor de kinderen van mijn zussen en doe ik heel veel voor kinderen. Onlangs schilderde ik samen met terminale kinderen voor Kika. Ik ben voor die kleintjes uiteraard heel vrolijk, maar de dag erna heel verdrietig.‘
Even iets anders. Je komt nogal stoer over, mag ik weten op welke auto’s je valt?
‘Ik reed al op mijn 20e in een Ferrari SP38 een Siciliaanse autorace, de Targa Florio. Die Ferrari had ik gekregen van een Siciliaanse bewonderaar. Hij vroeg: wat wil je hebben? Ik antwoordde doe maar een Ferrari, maar ik had nooit verwacht dat ik er daadwerkelijk een zou krijgen! Ik rijd nu in grote auto waar ik gemakkelijk over de Amsterdamse stoepen rijd. Maar een Porsche 911 coupe is mijn droomauto.’
Je bent enorm veelzijdig: je schrijft, schildert, presenteert en je hebt ook nog een goedlopend bedrijf. Wist je als kind al dat dit in je zat?
‘Nee, als kind was ik juist heel verlegen. Ik was heel stil en graag in de natuur. Vogels kijken of hutten bouwen. Voordat ik naar school ging, liep ik over de landerijen om te Fierljeppen. Regenlaarsjes aan en dan met een poolstok over de sloot springen.’
Van natuurmeisje in Friesland naar internationale seksbom. Dat is wel het andere uiterste.
‘Dat ontstond eigenlijk in de tijd dat ik als jong meisje Marilyn Monroe ontdekte. Mijn vader is ook schilder en fotograaf. Hij had altijd de Alberto Vargas boeken met al die beroemde pin ups. Toen dacht ik ja, dat is ook wel heel mooi, met die rode lipstick en die hakjes. Die vrouwelijkheid van toen, had nog iets onschuldigs.’
Je was op de Italiaanse televisie altijd erg sexy. Ik zag een clip waarin je wulps lachend in een string presenteerde. Vond je dat niet eng?
‘Ja, ik stond wel in mijn string, maar ik had toch een mooie panty eronder aan en liep in handgemaakte costuums. In mijn tijd, waren de shows nog onschuldig, vrouwelijk en puur. En vooral mooi gemaakt. Twintig jaar geleden veranderde dat. Het werd vrouwonvriendelijk. Daar trok ik de streep en toen was ik klaar met de erotiek.’
Je werkte voor de tv-zender Media van Berlusconi. Heeft die nooit zijn oog op jou laten vallen?
‘Nee nooit. Hoewel er in het verleden journalisten zijn geweest die het tegendeel beweerden. Ik vind dat je onmogelijk een lange periode een leuke werkrelatie of carrière kunt hebben als je dat via het bed of de ellebogen doet. Sommige vrouwen kiezen daarvoor. Ik niet. Ik wilde mijn carrière puur en zuiver bereiken. Ik heb ook nooit mensen naar de mond gepraat. Je hebt talent of niet. En heel eerlijk gezegd heb ik ook wel een dosis geluk gehad. Ik was op de juiste tijd én plek.’
In Italië werd je als ballerina gevraagd om te dansen, maar werd uiteindelijk assistente en zelfs presentatrice. Hoe kreeg je dat als Nederlandse voor elkaar?
‘Ze castte mij inderdaad als balletdanseres. Ik zei toen, dat wil ik wel doen, maar ik wil ook assistente zijn en niet alleen maar figureren als ballerina. Nee, zeiden ze. Je spreekt toch geen Italiaans? Ik sprak Frans, antwoordde ik hen, dus heb ik het Italiaans ook wel binnen drie maanden onder de knie. En zo geschiedde.’
Je hebt al vierentwintig jaar lang een relatie met Humphrey. Dat is ongekend lang in de showbizz. Wat is jullie geheim?
‘We laten elkaar vrij maar we kunnen ook goed samenwerken hij heeft zijn eigen film en fotografiebedrijf. Ik heb mijn eigen modellen/acteurs- bureau. We werken heel veel samen, en begrijpen elkaar zonder woorden. Humphrey kan gewoon in zijn eentje naar Bali of Thailand gaan. Laatst zei hij: ik heb een paar dagen bijgeboekt en een romantisch hotelletje ontdekt. Kom je ook?’
Waar hebben jullie elkaar ontmoet?
‘Op de Dam in Amsterdam! Hij had een shoot en ik kwam net uit Italië. Ik had een grote zwarte Prada bril op. Ik zag hem en het was direct liefde op eerste gezicht. De eerste vier jaar was hij aan het touren, maar we hebben altijd contact gehouden. Uiteindelijk zijn we gaan eten.’ Lacht: ‘Dat was Thaise Kippensoep.’
Over eten gesproken: wat zijn jouw favoriete keukens?
‘Ik eet graag bij Brasserie Meeuwese, die zitten al vijftig jaar op het Rokin. Dan neem ik altijd een lekker stuk appeltaart met verse slagroom. Verder houd ik van de Japanse keuken: Sushi Samba op het Leidseplein. Ze doen daar aan fusion cooking, het is Japans en Peruaans.’
Je hebt op je tweeënvijftigste nog een figuurtje om door een ringetje te halen. Hoe doe je dat?
‘Ik eet bewust. Suiker, vet en zout vind ik gif voor het lichaam. Dat zijn al drie dingen die ik mijd. Overal zit al zout in. Dus het zijn de extra’s. Ik eet ook nooit bij Mac Donalds. Als ik eet, neem ik een gewoon bordje maar ik schep geen tweede keer op.’
Doe je ook veel aan sport?
‘De dag begin ik altijd met meditatieve yoga. Gewoon thuis op een mat. Ik ga niet naar een sportschool want ik heb geen lessen meer nodig. Ik heb al zoveel lessen gevolgd, ook in Thailand.’
Wat heb je als Friezin met Amsterdam?
‘Amsterdam vind ik hartstikke leuk; de gevels, de grachten. Het is net een soort Venetië. Al die kleine straatjes, huisjes, het is allemaal heel schattig.’
Wat is jouw favoriete vakantieland?
‘Portugal voor de rust die je daar hebt. Ik zou graag ooit een huis aan de kust willen hebben met een klein zwembad. Dat je de golven hoort en de flamingo’s ziet. Wakker worden met vers fruit en champagne. Wij huren ook nooit een auto en gaan altijd lekker op de fiets. Gewoon ergens spontaan sardientjes eten of wijnen proeven.’
Heb je een favoriet tv programma of kijk je geen tv?
‘Ik kijk graag naar mooie cultfilms met de acteur Javier Bardem. Qua tv-programma keek ik met veel plezier naar ‘Typisch’ van NPO2’.
Naar welke muziek luister je graag?
‘Ik luister het liefst naar instrumentale, of meditatieve Reiki muziek. Film- muziek van Hans Timmer vind ik ook mooi. En de ochtend begin ik het liefst met rustige Spaanse gitaarmuziek. Commerciële radiostations of Spotify daar heb ik niets mee.’
Heb je nog plannen voor de toekomst?
‘Ik wil meer met kunst doen en een boek schrijven over Intuitieve Wandelingen”.

———————————————————————————–

Veronica Magazine – Monique Sluyter

In de gloriedagen van de soft-erotische tv, de jaren tachtig en negentig, was er geen groter jongensidool dan Monique Sluyter, de ultieme playmate van haar tijd. Met haar nuchtere, Friese uitstraling betoverde ze eerst de kijkers in Italië, waar ze het erotische programma Colpo Grosso mede-presenteerde. Daarna veroverde ze Duitsland met Tutti Frutti en uiteindelijk kreeg ze ook in Nederland haar eigen programma: Erotica, bij Veronica. Denk je met warme gevoelens terug aan je goede, oude televisietijd? ‘Zeker! Als ik mensen uit die tijd tegenkom, is het een groot, warm bad. De programma’s die ik in Italië gemaakt heb worden daar nog altijd uitgezonden, en ook nog in vijfendertig andere landen. Ik ben daar nog steeds een grootheid. Het is cult. Als ik in Rome uit het vliegtuig stap, stuift iedereen op mij af.’ Hoe kwam je ooit op de tv terecht? ‘Op mijn achtste zei ik tegen mijn moeder: ‘Mam, over tien jaar zit ik in Italië, ga ik voor tv werken, zit ik in een huis met allerlei modellen en ben ik in de hele wereld te zien!’ Terwijl ik nog helemaal nooit in Italië was geweest! Ik was daar heel stellig in. Tien jaar later stond ik in Friesland bij een Miss-verkiezing. Niet om mee te doen, maar gewoon in het publiek, om te kijken, in mijn jeans. En er kwam een scout op mij af. Er was een casting in Krasnapolski, vertelde hij, voor een Italiaans tv-programma. Ik had geen idee of ik daarheen moest gaan. Maar toen zei mijn moeder: ‘Op je achtste zei je het al!’ Drie maanden later zat ik in Milaan: fantastisch, lekker met de meiden, en het leven beviel me daar enorm. Maar keihard werken hè? Het bloed in m’n schoenen. Uiteindelijk ging ik daar het programma Colpo Grosso maken. Dat zagen ze in Duitsland, en daar zijn we toen Tutti Frutti, de Duitse versie, gaan doen.’ Nadat je in Italië was doorgebroken, ging je ook voor Veronica werken. ‘Samen met Alfred Lagarde maakte ik Erotica. Ik heb zó gelachen met hem, wat een leuke man. DJ, ouwehoer. Eigenlijk was dat programma de voorloper van Spuiten en Slikken: ik zag het als een tool om over erotiek te vertellen. Ik ben zelf dus niet iemand die naar erotische feesten gaat, maar ik lees er wel veel over, hoor er veel over en spreek er veel over.’ Was jij een wild type überhaupt? ‘Helemaal niet! Dat denken de mensen altijd, maar ik ben dus he-le-maal niet wild. Zoals een barkeeper die zelf ook niet drinkt, stond ik in de wereld van de erotiek.’ Je was niet preuts, maar ook geen losgeslagen nymfomane? ‘Bepaald niet, nee! Erotiek betekende ook iets heel anders voor mij. Ik ben opgegroeid met de magisch realistische schilderkunst, mijn vader was ook schilder. Als tiener poseerde ik al, naakt. Ik zag naakt meer als iets kunstzinnigs dan als iets dat erotisch was, of geil.’ Vond je het dan niet verwarrend dat je ineens een sekssymbool werd? ‘Het is maar net wat de mensen op hun leestafel hebben liggen. Kijk, als dat alleen maar de Playboy is: prima. Maar als mensen daarnaast óók nog de Paravisie hebben liggen, of een van de boeken die ik heb geschreven, dan is hun gezichtsveld alweer een stuk breder. Mensen houden van hokjes. In Nederland hoor je als het over mij gaat alleen maar over die erotiek, terwijl ik zo veel méér dingen heb gedaan. Er zat een nummer van mij in de film True Romance van Quentin Tarantino, maar daar hoor je hier niet zo gauw mensen over.’ Het programma Erotica, waar gíng dat over? ‘Over van alles, maar wel met en komische insteek. Niet vulgair. “Doet u het wel eens met fruit?” – dat soort vragen. Andere shows die er toen waren, zoals de Pin Up Club, waren ook zorgvuldig. Niet hard, zoals in deze tijd. Wij probeerden het esthetisch te maken en ondertussen wat informatie mee te geven.” Je was de natte droom van vele jongens en mannen. Was het een krankzinnige tijd voor je? ‘In Nederland viel dat wel mee, in Italië werd ik echt achtervolgd. Hier is iedereen zo nuchter. Als Brad Pitt door het Vondelpark fietst, is het ook: ‘Hey Brad, how are you doing?’ Was de wereld van de erotische tv anders dan nu? ‘Er was geen internet! Het was veel minder hard! Mensen zitten nu maar anoniem dingen te posten. Er zijn jonge meiden die een foto sturen naar hun vriendje, die zet het later weer op internet. Er wordt allerlei gratis materiaal verspreid. Mensen worden slecht betaald en gaan daarom alsmaar extremere dingend doen, omdat ze een centje extra willen.’ Terwijl vroeger iedereen al over zijn toeren raakte als jij in een babydoll op een berenvacht zat. ‘Als er een soort van tepel in beeld kwam was het al oe-la-la! Dat was shocking! Nu hoef je maar iets in te toetsen op internet en je vindt de gekste dingen.’ Zou jij als je nu twintig was ook nog in de wereld van de erotiek functioneren? ‘Nee. Mijn wereld zou het niet zijn. Dan was ik meer naar de kunst toe getrokken. Ik zeg geen “nee” tegen erotiek, óók niet in deze tijd, maar wel tegen heel veel rotzooi die er tegenwoordig gemaakt wordt.’ Je hebt ook altijd veel met kunstenaars als Erwin Olaf en Herman Brood gewerkt. ‘Herman had me voor een Playboy-shoot helemaal ondergeschilderd, van top tot teen. De toenmalige hoofdredacteur van het blad, Jan Heemskerk sr., een superleuke man, zei: ‘Nou Monique, eigenlijk is niet één foto van jou naakt, dat heb je weer mooi gedaan!’ Ik kon ‘m daar alleen maar gelijk in geven.’ Heb je je nooit gegeneerd of ongemakkelijk gevoeld als je bloot op camera moest? ‘Kijk, ik ben ooit begonnen als schildersmodel, toen was ik nog een tiener. Dan zit je daar, naakt, en worden er allerlei schetsen van je gemaakt, dus dan léér je het wel: over compositie, houding, balans. Ik zag de erotiek ook als een manier om wat dieper te gaan bij mensen. Ik wilde mensen hun aandacht, ik wilde de oren open krijgen.’ En waar wilde je dan hun aandacht voor? ‘Om te zeggen dat mensen zich meer bewust moeten zijn van het moment. Iedereen leeft altijd maar in morgen, gisteren of over tien minuten, maar nooit in nu. Ik geef ook privétrainingen aan zakenmensen om ze hierin te coachen.’ Al die erotiek was een middel om een boodschap te verkondigen? ‘Het was ook leuk om te doen! Ik hou er ook van om mensen los te schudden: doe toch niet allemaal zo braaf terwijl je thuis van alles aan het uitvoeren bent. Zeg wie je bent, be your true self – dát vind ik belangrijk. Niet liegen. Geef eerlijk antwoord op vragen. Dat heeft allemaal óók met erotiek te maken. Waarom moet daar altijd zo geheimzinnig over gedaan worden?’ Waarom stopte je met tv? ‘Ik heb nog geacteerd in Goudkust, ik wilde me toch losmaken van de erotiek omdat de toon zo verhardde. Bovendien wil ik me altijd blijven ontwikkelen. Op een gegeven moment ben ik een modellen- en castingbureau begonnen, en dat heb ik nog altijd.’ Vond je het erg toen internet opkwam en de toon zo veranderde? ‘Nee hoor, ik ben er ook nog een tijdje in meegegaan. Ik was een van de eerste BN’ers die haar Playboy-foto’s online zette. Dat werd dan weer gefilmd door Sony, ik heb er goud geld mee verdiend. Een van de eerste sms-diensten, was ook van mij. Het is helemaal niet verkeerd wat er gebeurde. Maar het waren toen wel andere tijden.’ Al twintig jaar ben je gelukkig in de liefde met dezelfde man. Ben je altijd zo’n trouwe hond geweest? ‘Ik heb een paar relaties in mijn leven gehad, met daartussen hele grote gaten. En dan was het: jaren ook maar niks. Aanrommelen, daar hou ik niet zo van. One night stands zijn niks voor mij, ik wil me thuis voelen bij iemand, pas dan kan je jezelf pas geven, vind ik.’ Seks voor de seks, daar hou je niet van? ‘O nee, dat vind ik ook een soort ontvluchting. Een verdoving. Mensen zoeken altijd maar verdoving hè? Maar: waarom?’ Zie jij nog een rol voor jezelf om mensen erotisch voor te lichten? ‘Ja, misschien wel.’ En zou je dan bereid zijn om weer in een baby doll te gaan zitten? ‘Nou, die zou ik dan misschien bij iemand anders aantrekken. Ik ben al bijna vijftig hè? Alhoewel, ik heb ‘m voor deze shoot ook weer aan gedaan. Als er iets is waarvan ik denk: daar heeft de wereld wat aan, ja, dan wil ik het wel doen.’

 

Nieuwe Revu – Monique Sluyter is weer hot! Comeback van de zachte erotiek

Ze was 25 jaar geleden taboedoorbrekend door de eerste erotiek op tv te presenteren. Tot haar spijt ontwikkelde zich op internet een goedkope en keiharde pornovariant. Wat Monique Sluyter (49) betreft is die rauwe seks op z’n retour: ‘De kunstzinnige erotiek is aan een opmars bezig.’

Blote tietjes op televisie, dat was baanbrekend in de jaren 90. Voor de erotische spel- en stripshow Tutti Frutti draaiden dan ook met gemak vier miljoen Duitse kijkers warm. Precies vijfentwintig jaar geleden meldde Monique Sluyter zich bij onze oosterburen om de rol van sexy assistente in te vullen. In spannende pakjes en immer met een stralende glimlach kondigde Sluyter de gasten aan en hielp ze bij de spelletjes die de kandidaten moesten spelen. Ze maakte een onuitwisbare indruk, want voor de Duitse generatie vijftigers en zestigers van nu is de hoogblonde Friezin nog altijd de godin van de erotiek. Op zich geen gek idee van de Duitse zender RTL Nitro om de dikke laag stof van het oude format af te blazen en het in een nieuw jasje te steken. In twee shows op 30 en 31 december 2016 werden gouden fragmenten uit de tijd van toen herhaald, maar kreeg de kijker ook de moderne vorm van Tutti Frutti te zien. Natuurlijk weer met Monique Sluyter, maar ditmaal als medepresentatrice en niet als assistente.

Vrouwonvriendelijk
Of de pikante show is aangepast naar het huidige tijdperk van Xvideos, YouPorn en Xhamster? Ik wil geen verwijzing naar dit soort sites. Nee. Daar waar we op internet gratis en in onmetelijk grote proporties keiharde porno over onszelf krijgen uitgestort, houdt Tutti Frutti het bewust bij danseressen die bij goede antwoorden ondeugend topless gaan en kandidaten die klungelig maar vermakelijk uit de kleren moeten bij een fout antwoord. Hoewel de sfeer rondom het programma puur cult is en doet terugdenken aan de eerste erotische programma’s in Nederland -waar Sluyter ook bij betrokken was- , kan de hedendaagse liefhebber van bloot vrouwenschoon een kleine gaap van verveling misschien niet onderdrukken. Heeft de shitload aan goedkope internetporno een remmend effect op de veel creatievere erotische televisieprogramma’s? Sluyter: ‘Helaas wel een beetje, want het is allemaal heel grof en hard wat we online voorbij zien komen. Kijk, ik vond het intrigerend om in de jaren 90 een eerste stap te zetten om de taboes rondom televisiebloot een beetje open te breken. Erotiek was in die tijd nog iets dat alleen met de deuren op slot en de gordijnen dicht werd gekeken; erover praten deed men al helemaal niet. Dat werd allemaal wat losser en opener toen ik bij Veronica begon met het eerste erotiekprogramma. Sinds een jaar of vijftien is er echter op internet steeds meer vrouwonvriendelijke erotiek te vinden. Daar kan ik mij niet meer in vinden. Met de uitzendingen van Tutti Frutti in december hebben we de sfeer van de vroegere erotiek weer proberen op te roepen. Niet die platte porno, maar mooi geklede dames die als teaser een klein stukje bloot laten zien. Zachte erotiek met een pin-up en een knipoog. Je ziet dat ook aan het huidige beleid van de Nederlandse Playboy; het blad wil ook niet meer dat keiharde naakt, maar koerst met een tamelijk nieuwe redactie meer richting de creativiteit en de kunst in de erotiek. Ik vind dat een goede ontwikkeling, het hoeft in mijn ogen allemaal niet zo rauw en vrouwonvriendelijk. Ik denk dat de kunstzinnige, mooie erotiek aan een opmars bezig is.’

Over de verdere plannen van de Duitse zender met het format Tutti Frutti mag Monique nog niks zeggen. Dat er in Duitsland volop wordt gespeculeerd over een comeback, zegt feitelijk wel genoeg: men ziet er heil in en Sluyter kan zo langzaamaan de nonnen in het klooster weer gaan opzoeken voor een opfriscursusje Duits. Zonder iets te verklappen, geeft Sluyter een paar hints die het vermoeden van een definitieve terugkeer dit jaar bevestigen: ‘Er is veel moeite gedaan om Duitse Playmates qua uitstraling en lengte bij elkaar te zoeken; zij vormen met elkaar het Cin Cin Playboy-ballet dat danst en uit de kleren gaat. Er zijn nieuwe spellen bedacht en de uitzendingen van eind december stonden daarna in de Duitse Twitter Top 100, dus er werd veel over gesproken. Wat ik zelf wel aardig vond: ze zeiden dat mijn Duits op dat van Linda de Mol lijkt. En Linda spreekt een behoorlijk mondje Duits, dus dan heb ik toch iets goed gedaan.’

Dom blondje? Ja daag!
Met het stel hersens van de rondborstige presentatrice is niks mis, getuige haar talent om meerdere talen vloeiend te spreken én haar huidige zakelijke succes met haar goedlopende modellenbureau Monique Sluyter Models. Op haar 18e werd de in Sneek geboren knapperd ontdekt tijdens een missverkiezing, waarna ze verhuisde naar Milaan en assistente werd in het erotische programma Colpo Grosso dat in 35 andere landen werd uitgezonden als Tutti Frutti. Dankzij haar carrière in Italië spreekt ze net zo vurig Italiaans als een pizzabakker die zijn handen aan zijn eigen houtgestookte steenoven brandt. Haar Duits wordt door Duitsers gewaardeerd en wat wij in Nederland weten, is dat de slimme Sluyter handig vooraan stond toen de erotische televisie in de jaren 90 opkwam. In 1992 begon ze bij Veronica met haar eigen televisieprogramma Erotica. Dat gaf de struise Friezin zoveel bekendheid en credits, dat ze jaren later nog steeds op de buis was, zoals in 2005 met het datingprogramma Na Sluytingstijd op RTL 7. Van 2006 tot 2008 keerde ze terug op de Italiaanse tv met haar eigen dagelijkse modellenshow Showgirl. Doordat ze op precies het goede moment de juiste stap naar voren deed en furore maakte met de eerste erotische televisieprogramma’s in Europa, openden zich deuren die voor anderen potdicht bleven. Een fraai gevolg van haar bekendheid was bijvoorbeeld een housetrack van Sluyter, die door topregisseur Quentin Tarantino in de film True Romance werd gebruikt. Samen met John Ewbank had Sluyter het nummer ‘I want your body’ gemaakt, dat door de grote Amerikaanse productiemaatschappij Warner werd opgepikt. En hoe! Sluyter, nog altijd enthousiast en tegelijk vol ongeloof: ‘We kregen een berichtje dat de track van 3 minuten moest worden aangepast naar 7 minuten omdat Tarentino het wilde gebruiken in zijn film. Ik dacht eerst aan een grap van Bananasplit en vroeg me af waar de verborgen camera stond. Het bleek geen grap. Terwijl mijn housetrack te horen is, speelt acteur Christian Slater een vechtscene in een club waar hij een koffer moet zien te bemachtigen. Ik ben fan van de films van Tarentino, heb hem ontmoet en heb nog steeds contact met Warner.’ Haar bekendheid bezorgde Sluyter tevens een klein rolletje in de film Deuce Bigalow 2 (2008) en de Koreaans Amerikaanse fim “Daisy”.

Maar liefst viermaal kon Monique Sluyter vanaf sexy posters in de Playboy vele jongensslaapkamers van binnen bekijken en ze werd als Playmate door Hugh Hefner uitgenodigd in The Playboy Mansion USA. Hoe werd ze door Mister Playboy himself ontvangen? ‘Je gelooft het niet, maar hij gaf thuis een feest en verwelkomde al zijn gasten gewoon zoals je hem het beste kent: in zijn pyjamabroek, kamerjas en met zijn sloffen aan. Ik had een Marilyn Monroe-jurk gekocht op L.A. Boulevard en Hefner ontving me met de zin ‘You look exactly like Marilyn’. Waarom ik voor Marilyn Monroe koos? Zeker in mijn begintijd was Monroe een groot voorbeeld voor me. Ze zorgde ervoor dat ze goed op de hoogte bleef van nieuwe acteerstijlen en volgde lessen en workshops overal waar ze maar kon. Graag: Ze nam acteerlessen bij Lee Strasberg en begon had haar eigen filmproducties. Omdat ze doorhad dat haar uiterlijk haar handelsmerk was, was ze één van de eersten die zich waagde aan plastische chirurgie. Monroe was een trendsetter, een voorloopster. Dat je haar 55 jaar na haar dood nog steeds op posters en drinkbekers ziet, is een gevolg van haar eigen slimme handelen. Van Monroe werd gezegd dat ze dom en blond was, maar alleen dat laatste klopte. Zo zie ik het bij mezelf ook. Het wordt van mij ook weleens gezegd, maar zelf weet ik wel beter. Ik was laatst op een feestje en raakte in gesprek met iemand. We kregen het over het noorderlicht. Ik legde uit dat het noorderlicht wordt veroorzaakt door fotonen, een verschijningsvorm van elektromagnetische straling, die voor trillingen in watermoleculen zorgen. Wij nemen dat met onze ogen waar en onze hersenen vertalen dat als een kleur. Die man had twee keer het noorderlicht gezien, maar had deze uitleg nog nooit gehoord. Nee hoor, ik worstel helemaal niet met het imago van dom blondje. Iedereen denkt maar lekker van me wat-ie denken wil.’

Ik richt me op de toekomst en steek mijn tijd en energie in de vraag hoe ik mijn bedrijf groter en beter kan maken.’ Vanuit die serieuze en zakelijke houding richtte Sluyter tien jaar geleden haar eigen modellenbureau Monique Sluyter Models op. Zowel kleine als grote opdrachtgevers hebben keus uit 2500 modellen, actrices en presentatrices. Van mooie meisjes die het WK Darten opsieren tot hostesses bij de shows van dj Afrojack, actrices in tv-series en modellen met precies de goede kont voor spijkerbroekreclames. Over de modellenwereld gaan vaak de wildste verhalen; krijgt Sluyter iets mee van de trends onder modellen om zichzelf uit te mageren of achter de schermen drugs te gebruiken? ‘Broodmagere meiden die bij mij op casting komen, krijgen te horen dat ik ze pas ga boeken als ze maatje 36-38 hebben. Gewoon gezond dus en geen size zero. Ik ben meer van de yoga kant, het sporten en het gezonde eten. Mijn modellen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen; ze zijn mijn visitekaartje richting de opdrachtgever.

Interview krant Groot Sneek

Groot Sneek 2013

grootsneek_december2013.indd

grootsneek_december2013.indd

AD 2013

Kasteel de Wittenburg Freule van de straat AD/>

Story december 2013

Story december 2012
Story december 2012
Story-december-3

Buddha to Buddha

Buddha-dec

Aankondigingen Panorama kalender 2013

Panorama:

Panorama-1-dec
Panorama-1-dec.
Panorama-dec.spread

Story:
Monique Sluyter in Story
Monique Sluyter in Story

Party:
Monique Sluyter in Party

Interview Beaumonde maart 2012

Monique Sluyter in Beaumonde

Interview De Telegraaf februari 2012

Monique Sluyter in de Telegraaf
Monique Sluyter in de Telegraaf